Searching...

AYAT PAHANG

Barangkali ada di antara anda yang terlepas mengikuti Ayat Pahang yang di'post' di facebook maka kami kumpulkannya di sini. Pastikan anda 'sign in' facebook anda jika ingin melihat komen dari rakan-rakan.

***(SEMUA WATAK DAN CERITA DLM AYAT PAHANG INI ADALAH REKAAN DAN IMAGINASI PENULIS SAHAJA. TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN YANG MASIH HIDUP ATAUPUN YANG TELAH MATI)



"Moknyer pun, pasei la beli bubur sebungkuih jer? Tok padan lalu....bebudok ni ramei, goner la nok ngetongnyer nanti... ander la yak tok dapat nanti. Ace kabor rantang mana aok beli tadi, bior koi beli lagi.... "(14.08.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Kala anok nok makan sedak, pilih la derian yak betimbang neh.. koi berani jaming la, isi tebei.. kuning.. Kala rase nok buat tempoyok, ha.. amik hak belonggok ni buleh, hak dalang bakoi ni pun buleh... sepuluh hinggit koi bagi sebakoi.. kala tok cukuk koi pegi amik lagi... banyok lagi de kebun nu...Hak belong gugor pon banyok..." (31.07.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Asei kwei mmancieng je, nkaoghang bantei nye nnjarieng.. asei kwei nyankuit umpan taut je, nkaoghang setat nnebor jale... tok habih-habih nye nganjieng ngan kwei... ader yang kene tunjei daie ni kaghang.... " (09.07.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Aok ni sampei bile nok membujae' ni.. Tokkan nok duduk soghae' je.. Kawan skoloh aok, anok dah dua tiga oghae' dah. Mok ni nok juge nengok cucu mentara mate belo pejae' ni. Duduk Kolumpo nu, takkan takde lalu hok aok pandae'. Kala ander, kabo je... Keh dataaae'...." (03.07.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Abis rebeh dah keter koi kena langgor, cat pun dah longkoh, bumper terkeleweh jer.. sakit ngat ati... kek nyer bila dapat makan emping sira.. ngan emping gaul ngan nyor, hilang sikit rasa nak wat terejai kat oghang yang langgor keter ter....." (27.06.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________ 

"Laa... ke mana pulok la selipo aku ni tadih. Raban sungguh... baru sekejak masuk rumoh, dah sauk de oghang. Tak daye sungguh aku. Pantang letok leder sikik. Ni mesti oghang de sabok yang nyauk ni.... hamun akuh!" (20.06.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Keh seghoh ke di la ya kerja ngidang kenduri tu nanti. Iket pandei di la nok ngajok sape nanti. Keh ingat di pegi teghik bebudok hayor tu reramei sikik. Bak membasoh nanti keh dah sughoh budok silat...." (15.06.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

'Koi heran betoi dengan bebudok jaman ineh... rasenye molek het dah seluo tu buat de kilang yak... Keknye deme ngubohnyer lagi. Hamun koi, hak jantannye bejelobey... hak pempuannyer ketat ya amat... hei kala anok koi.. beletaih dah daiee..' Pak Anjang membebe...(10.06.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

" Tok daye kawan minggu ni, pegi org kawen senalor.. Bukan main banyok bedempok... Kawan kala pegi, tak mboh makan beridang.. baik makan kat puok2 penanggoh tu... nok mujor buleh cebek jaber balik karang..." (08.06.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Pasei pulok aok suka? Soal Padil... Laa, budok betiga ter kerang bagei kemende, tok sedor habih melukoh belake... Lama keh tekrenying dalang parit ter mandang ke demer.. Pehter keh pon merungkeh naik ke tebing... habih nyer menciput belake...." (07.06.2010)

LINK DI FACEBOOK

__________________________________

"Patoh balek jalan tadi la dimeh... sampei tempat ughang ramei tadeh.. kunor kiri, stret... Sampei kedei kupi, kunor kanan pulok... jumpa la jalan besor. Kala tok jumpe, tanya ughang kat kedei kupi tadeh... dah jumpa pandei la dimeh cari rumoh ughang kawen te......" (03.06.2010)

LINK DI FACEBOOK

__________________________________

"Cepat.. cepat.. koi menca'ang betei ni.. pedaih ngat lauk tadi. Baler aokme... tadi koi

nengok betitir ataih meja.. bila koi tengoh ca'ang gini, laju je aokme masuk poket. Tok kesian lalu ke koi..." (02.06.2010)

LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Mansor, pasanyer ong nangkok gambo kome neh? Ong dah tuko kreje dengan surakhabo pulok ker? Haa.. Gon kala nok masuk surakhabo, meh duduk sineh. Mansor nok nangkok gambo neh. Bio nyer habih kodok kemero dia dengan gambo kita neh.." (31.05.2010)

__________________________________ 

"Timoh, Timoh...ce nka tengok mende betuduong dapor nu. Habih la... nie kucieng tengoh ngipuong lempeing nie.. maroh la aboh nka nanti.. Nka megedam lagi ke... kala dah celiek tu, jangen la duk terbarieng lagi....." (29.o5.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Ace aok nengok Udin Sarip ter, saje je jalan belimbor tetengoh orang. Nok petengan bini baru dia la ter.. tau la bini aok lawo. Kala la aok ter baya-baya koi, dah lama koi sigong.."(28.05.2010)

LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Pasa nyer ong babir pepalih ni Ameiy... Orang gelor kabir... kabir... Yang ong pegi uwik tu pasa nyer.. Goner nok nebor kala gitu gaye nyeh... belempung aku kair kang, aku selong kepala ong...." (24.05.2010)

LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Mase kwei tengoh ralit nengok bebudok maen baleing kupi, megok-megok Jibang 3 suku tu nganket kaien. Becempridei la bebudok te....." (23.05.2010)

LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Mael bercerita pada Padil..'Yg sebenornye semalang ter mate keh reloh. Keh tepijok ranto tok bepaku. Nye memetat la wei..Keh pulok jatuh tejerembok. Keh ingat air dalang, sekali tohor je.. Habih kepala keh besempelat dgn lumpo. Tu yg budok betiga ter keri het. Kala aok nok tau... keh lagi suka.. tok kira dah muka bersempudei......"(18.05.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Mael ternampok 3 org anok dare duduk belonggok de seberang tebing. Mengke dia berhajat utk mengayat demer ter. Dgn muka selenge Mael meniti ke seberang. Sekali kakinya tergeloceh dan Mael pon terjelabok kair. Budok bertiga de seberang ter pon terjerungkang keri."(17.05.2010)

LINK DI FACEBOOK

__________________________________

"Hei Jioh! Aok nok nolong mok ke, aok nok munoh neh...? Kala nok mengeling tu bior la pasei sikik, ni mende yg bekelebi gineh? Sapa nok mmbli karipak gitu gaye nyeh.....?"(16.05.2010)

LINK DI FACEBOOK

__________________________________ 

"Atan, met aok tok nengok ker anok lada keh ni? Aok buat mende? Daun habih berkeretoy, macang tok besirang je... buleh repih batang neh.. " Ayoh We membebe pada budok dia...(15.05.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________ 

"Aok buat mende jer hari ni, Mioh? Dengan kainnyer belempoy, mana hok belempat tok belipat... met aok meghetoh jer ke kat umoh ni tadih?" Mak Ngoh Midoh membebe pada anok dara dia..."(13.05.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Ace kesor ke saner sikik. Mana org duduk, situ la aok meligin. Hamun akuh...." sergoh Hanie pada kucing belang dia."(12.05.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________ 

"Ace molek-molek sikik perangei to demeh.. jangan poge-poge sangat... nok maru gamoknye.... aku hundaih karang..." kata Mak Aji Limoh pada anok2nye..(11.05.2010)
LINK DI FACEBOOK
__________________________________ 

"Wokme nok ke mana berderun ni, bawok segala halkoh ni?" tanya Aindah Mahamad pada Atan. "Kome nok mudik, ander kerja derulu nu..., seminggu kome desaner."Jawab Atan.
 (10.05.2010)
LINK DI FACEBOOK

__________________________________

"Kome rase kome tok pegi la iket deme ke Bukik Gambang ter.. duduk bekalor ke bebudok de rumoh ni la.. habih menjelempoh belaka.... dah dua ari tok pegi sekoloh..."(06.05.2010)

LINK DI FACEBOOK

__________________________________

"Weh bebudok! Meknye deme galang kayu tengoh jalan ter.. kang Aki Usin nok pegi suro lalu siteh, terjerungkaih pulok la org tua ter... base sampor limbok betei deme nih..."(05.05.2010)

LINK DIFACEBOOK

__________________________________

"Kah seghengan lalu kat jemetay bawoh teh, penoh bebudok belonggok tak tau kemende... ghengkok bagay kemende.. takmboh la keh pegi keday..."(04.05.2010)
LINK DI FACEBOOK

__________________________________ 

"Ace bejuruih siket pakei tu, nok pegi kenduri ni...Baju rebeh sana rebeh sini, seluo rabik lutut... Tok payoh la pakei gitu me....aok nok kena tumeh dengan Wan Anjang ker?...."(03.05.2010)

LINK DI FACEBOOK
__________________________________

"Tadi kabo ke lapo het, ha.. kelako la.., keh nok numpang jugek.., met kat umoh aok takde mende lalu?" (02.05.2010)

LINK DI FACEBOOK


***credits to admin m